به گزارش آنی بازار به نقل از مهر، امیرخسرو فخریان در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران با اشاره به اصلاح شبكه توزیع كالاها در كشور مطابق با برنامه ششم توسعه كشور، اظهار داشت: بر مبنای برنامه ششم توسعه باید توزیع كالاها در شبكه های منظمی صورت گیرد كه یكی از آنها فروشگاههای زنجیره ای است كه باید سهم آنها در شبكه توزیع، به ۲۰ درصد برسد.
رئیس اتحادیه فروشگاههای زنجیره ای اضافه كرد: بر مبنای برآوردها، اكنون سهم فروشگاههای زنجیره ای از شبكه توزیع در تمام كالاها، ده درصد است كه باید دو برابر شود، اما برای اجرایی شدن این هدف، باید الزاماتی را رعایت كرد. تمام اینها در شرایطی است كه تولید هر متر مربع از فروشگاههای زنجیره ای، به طور میانگین ۵ میلیون تومان سرمایه نیاز دارد.
وی خاطرنشان كرد: اكنون فضای فروشگاههای زنجیره ای موجود در كشور، حدود یك میلیون متر مربع است كه برای آن، حدود ۵ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری شده و البته به ازای هر ۲۵۰ متر هم، ده نفر مشغول به كار شده اند؛ ضمن اینكه رقابت برای فروشگاههای زنجیره ای دشوارتر شده است. فخریان با اشاره به اینكه یكی از راههای صادرات كالا به كشورهای دیگر، تولید فروشگاههای زنجیره ای در آنها است كه متاسفانه تابحال واحدهای صنفی به این عرصه ورود نكرده اند، اما امیدواریم بتوانیم ظرف یك سال آینده، در بعضی كشورهای همسایه شاهد این روند باشیم. این در شرایطی است كه كشورهای اروپایی، دارای فروشگاه های زنجیره ای بسیار قوی هستند كه بعضی از آنها، هفت تا هشت هزار شعبه دارند و طبیعی است در چنین شرایطی، ورود فروشگاه های زنجیره ای ایران به برخی كشورها امری بسیار دشوار به حساب می آید.
این مقام صنفی، در پاسخ به این سوال كه آیا تولید اینگونه نمایندگی ها دارای استاندارد به حساب می آید، اظهار داشت: نمی توان گفت كه حتما فروشگاه های زنجیره ای باید متراژی بالا داشته باشند؛ اما اكنون خیلی از مناطق تهران فضای كافی و خالی برای تولید فروشگاهی با متراژ بالا وجود ندارد، حتی در بسیاری موارد برای تولید چنین فروشگاه هایی محدودیت پاركینگ وجود دارد.
وی ادامه داد: بر همین مبنا برنامه ریزی های برخی فروشگاه های زنجیره ای بر آن است كه حتی در سال های آینده به واحدهای كمتر از ۱۰۰ متر هم مجوز فعالیت بدهند؛ البته در دنیا هم شاهد این هستیم كه در بعضی كشورها فروشگاه ها دارای شعبی با متراژ ۵۰ تا ۷۰ متر هستند. البته گاه هم ممكن است متراژ آنها به طور مثال به چند هزار متر برسد و در یك واحد فروشگاهی حتی شاهد فعالیت نانوایی و فروشگاه های لوازم صوتی و تصویری هم باشیم.
فخریان در پاسخ به این سوال كه هم اكنون برندهای خارجی تا چه اندازه موفق به حضور در بازار فروشگاه های زنجیره ای ایران شده اند، اظهار داشت: در این زمینه چند شركت خاص در ایران فعالیت دارند و در مواردی هم خارجی ها برای فعالیت مشترك در ایران امتیازاتی را می خواستند كه گاه امكان واگذاری آنها وجود نداشت. حال شاید در سال های آتی با بهتر شدن شرایط این اتفاق رخ دهد.
وی در ارتباط با مصوبه كمیسیون عالی نظارت مبنی بر قیمت گذاری در واحدهای صنفی هم اظهار نمود: شاید بحث قیمت گذاری برای فروشگاه های زنجیره ای تفاوت چندانی نداشته باشد برهمین اساس ما با این مورد هیچ مشكلی نداریم و اعتقاد ما آن است كه دولت مجموع قضایا را در نظر می گیرد اما ممكن است ما تنها به صنف خود توجه داشته باشیم.