هر چند بررسی عوامل موثر در این بحران نشان میدهد كه اعمال تحریمهای بینالمللی، افزایش بیش از دو برابری قیمت خودرو و كاهش قدرت خرید مشتریان اثر جدی بر این موضوع داشته است، اما بررسی بیشتر بازار طی یكی، دو سال گذشته نشاندهنده افزایش عوامل موثر بر كاهش تقاضا در بازار خودرو كشور است؛ عواملی چون قدیمی بودن خودروهای تولیدی خودروسازان، عدم تناسب قیمت و كیفیت محصولات ارائه شده به بازار موجب شده كه صنعت خودرو با كاهش تقاضا مواجه شود؛ بنابراین در حالی خودروسازان جهانی بر افزایش فروش خودرو در بازار ایران تاكید دارند كه بحران تقاضا در بازار خودروی ایران، تردیدها نسبت به تحقق فروش مطابق پیشبینیهای مركز تحقیقاتی بوستون را ایجاد میكند.
به اعتقاد كارشناسان، در صورتی بازار خودروی ایران میتواند شرایط فروش یك میلیون و 500 و بالاتر را ایجاد كند كه تغییرات ساختاری در صنعت خودرو كشورمان ایجاد شود، اما در كنار این تغییرات ساختاری باید به متعادل شدن قیمت خودرو متناسب با قدرت خرید مشتریان، افزایش تنوع در عرضه خودروها به بازار و افزایش كیفیت و خدمات ارائه شده به مشتریان نیز توجه كافی داشت.
اما در شرایطی كارشناسان شرط افزایش تقاضا و همسو با آن فروش خودروی سواری در ایران را منوط به مجموعه عوامل اقتصادی و تولیدی میدانند كه پژوهش مركز مطالعات بوستون نیز یكی از عوامل موثر بر افزایش فروش را تغییرات متناسب با نیازهای مشتریان در بازار عنوان كرده كه یكی از این عوامل، افزایش قدرت خرید طبقه متوسط است.
این موضوع در حالی مطرح میشود كه بسیاری از كارشناسان یكی از اثرگذارترین موضوعات در بازار خودرو كشور را وضعیت نامناسب اقتصادی مردم و بهدنبال آن كاهش قدرت خرید مشتریان عنوان میكنند.
در این بین اما قدیمی بودن خودروهای داخلی نیز اثر مستقیمی بر این بازار دارد. به این ترتیب، در صورتی میتوانیم پیشبینی این مركز تحقیقاتی مبنیبر افزایش فروش تا سال 2020 را محقق كنیم كه بتوانیم خودروهای جدید با قیمت مناسب به بازار عرضه كنیم. اهمیت این موضوع از آن رو است كه 80 درصد بازار خودرو ایران را محصولات زیر 50 میلیون تومان تشكیل داده؛ خودروهایی كه از كیفیت چندان مطلوبی نیز برخوردار نیستند.
در این زمینه حسن كریمی سنجری، كارشناس صنعت خودرو با اشاره به اینكه فروش با تقاضای موثر در بازار ارتباط مستقیم دارد، میگوید كه موسسات تحقیقاتی ارزش فروش بازار خودرو یك كشور را براساس تقاضای بالقوه و بالفعل در نظر میگیرند؛ بنابراین در صورتی بازار خودرو ایران میتواند میزان فروش خود را افزایش دهد كه بازار سنجی و اطلاع دقیقی از كشش بازار وخواستههای مشتریان خودرو صورت بگیرد.
وی با اشاره به اینكه فروش 5/ 1 میلیون دستگاه خودرو و بالاتر نیازمند ایجاد تقاضا در بازار است، عنوان میكند، در افزایش تقاضا و بالفعل كردن تقاضای نهفته، توسعه محصولات و عرضه خودروهای متنوع و كیفی به بازار بسیار حائز اهمیت است. وی ادامه میدهد كه در این بین قیمت فروش خودرو در كشور باید متناسب با قیمت فروش خودرو در جهان باشد؛ این معنا كه قیمت خودرو رقابتی شود تا تقاضا برای خرید افزایش پیدا كند.
بر این اساس باید عواملی كه موجب افزایش قیمت خودرو میشود را ریشهیابی و از بین ببریم. در این بین اما كارشناسان به حل مشكلات كلان اقتصادی كشور نیز توجه جدی دارند. به اعتقاد آنها در صورتی میزان فروش خودرو ایران مطابق پیشبینی مراكز جهانی افزایش مییابد كه برای فروش خودرو در ایران برنامهریزی مدونی صورت بگیرد؛ بنابراین شبكه بانكی و شركتهایلیزینگ باید نقش كارآمدتری را ایفا میكنند.