سیاست های جدید وزارت تعاون برای رفع فقر مسکن در کشور به گزارش آنی بازار، گزارش سیاستی سوم وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با مبحث رفع فقر مسکن در کشور، ضرورت اجرای تلفیقی از سیاست های کوتاه مدت و بلندمدت با تاکید بر خصوصیت های مکانی و جمعیتی منتشر گردید. به گزارش آنی بازار به نقل از مهر، گزارش سیاستی سوم وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با مبحث رفع فقر مسکن در کشور، ضرورت اجرای تلفیقی از سیاست های کوتاه مدت و بلندمدت با تاکید بر خصوصیت های مکانی و جمعیتی منتشر گردید. این گزارش سیاستی به این شرح است: در حد فاصل سالهای ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۱، تعداد خانوارهای مستأجر درگیر فقر در کشور رشدی ۴۸ درصدی داشته است. در سال ۱۴۰۱، بیشتر از یک میلیون خانوار مستأجر درگیر فقر در مناطق شهری (۸۲ درصد)، درآمدی کمتر از خط فقر داشته و ۲۳۳ هزار خانوار (۱۸ درصد) با اضافه شدن هزینه تأمین مسکن استیجاری به سبد هزینه آنها، درگیر فقر شده اند. در روستاها گروه اول معادل ۷۵ هزار خانوار (۷۱ درصد) و گروه دوم، معادل ۳۱ هزار خانوار (۲۹ درصد) بوده اند. با توجه به این که تنها ۸ درصد از خانوارهای مستأجر درگیر فقر در روستاها سکونت دارند، فقر مستأجران را بیشتر میتوان پدیده ای شهری دانست؛ در مقابل، محرومیت مسکونی که با خصوصیت های کالبدی مسکن تعریف می شود، چهره ای روستایی دارد. به صورتی که در سال ۱۴۰۱، ۴۸ درصد (۲ میلیون خانوار) از خانوارهای درگیر محرومیت مسکونی در مناطق شهری و ۵۲ درصد (۲.۲ میلیون خانوار) در مناطق روستایی سکونت داشته اند. وضعیت فقر و محرومیت مسکن در استانهای مختلف هم متفاوت می باشد. برای نمونه، در استان هایی چون البرز و قم، ۱۰۰ درصد مستأجران به سبب درآمد نامکفی گرفتار فقر هستند، و در استانهای کردستان و آذربایجان غربی نرخ فقر ناشی از هزینه های تأمین مسکن استیجاری بالاست (۴۶ و ۳۸ درصد). همینطور با وجود اسکان بیشترین تعداد خانوار مستأجر درگیر فقر در استان تهران، نرخ محرومیت مسکونی در این استان پایین و تنها ۵ درصد است. درحالی که این نرخ در استان هایی مانند سیستان و بلوچستان نزدیک به ۶۰ درصد است. در ایران، تا کنون سیاست های گوناگونی برای تأمین مسکن برای خانوارهای درگیر فقر اجرا شده است. این سیاست ها طیف متنوعی را از پروژه های پرهزینه ای چون طرح مسکن مهر یا راه اندازی شهر های جدید تا طرح هایی چون تعیین سقف اجاره بها و اعطای وام ودیعه مسکن در سالهای اخیر در برمی گیرند. بااین حال نتایج بررسی ها نشان داده است که هیچیک از این طرح ها نتوانسته اند مشکل فقر مسکن در کشور را برطرف کنند. گزارش حاضر با بررسی آمارها و خصوصیت ها فقر و محرومیت مسکن در کشور، پیشنهاد می دهد که اجرای هر نوع سیاستی در حوزه مسکن باید مبتنی بر بر نیازسنجی مسکونی خانوارهای درگیر فقر و محرومیت و خصوصیت های مکانی محل اسکان آنها باشد. بعنوان مثال، برای رفع فقر مسکن در شهرها اولویت بایستی با اجرای سیاست های کوتاه مدتی در زمینه تأمین هزینه مسکن استیجاری مانند کمک های بلاعوض مسکن، کنترل اجاره بها و بسته های حمایتی برای تأمین اقلام ضروری باشد. در حالیکه در روستاها میتوان تمرکز را بر سیاست های بلندمدت تری چون ساخت و بهسازی مسکن قرار داد. همچنین با عنایت به تفاوت های استانی در زمینه فقر و محرومیت مسکن باید نگاهی اختصاصی به هر استان داشت. با ترسیم نقشه فقر و محرومیت مسکن در استانهای کشور به تفکیک شهرستان، میتوان این تفاوت ها را در سیاستگذاری ها لحاظ کرد. متن کامل این گزارش را از اینجا بخوانید. منبع: آنی بازار 1403/10/06 12:36:36 5.0 از 5 13 تگهای خبر: راه اندازی , مسكن , وام این مطلب آنی بازار را پسندیدید؟ (1) (0) تازه ترین مطالب مرتبط عمودی سازی عامل طولانی شدن پروژه های نهضت ملی مسکن چه کسانی از برنامه مدیریت مصرف انرژی دولت مستثنی می شوند؟ 182 همت وام ازدواج و فرزندآوری پرداخت گردید بدهی ۱۰۶ هزار دلاری هر کودک آمریکایی از بدو تولد نظرات بینندگان آنی بازار در مورد این مطلب نظر شما در مورد این مطلب نام: ایمیل: نظر: سوال: = ۵ بعلاوه ۳