رئیس شورای فقهی بانك مركزی:

شورای فقهی طی شش سال قبل ۱۷ مصوبه راهگشا داشته است

شورای فقهی طی شش سال قبل ۱۷ مصوبه راهگشا داشته است به گزارش آنی بازار، رئیس شورای فقهی بانک مرکزی با اشاره به اینکه این شورا طی شش سال قبل ۱۷ مصوبه راهگشا داشته است از تاثیرات مثبت اقدامات شورای فقهی بانک مرکزی بر کاهش نرخ تورم اطلاع داد.



به گزارش آنی بازار به نقل از بانک مرکزی، آیت الله غلامرضا مصباحی مقدم در گفتگو با خبرنگاران اظهار داشت: همچون مصوبات شورای فقهی بانک مرکزی میتوان به مواردی همچون نحوه تخصیص منابع به مشتریان شبکه بانکی، تعیین مبنای محاسبه وجه التزام در قراردادهای بین بانک و مشتریان، نحوه انعقاد قراردادهای بانکی طبق عقود مشارکتی، محاسبه و شناسایی درآمد تسهیلات اعطایی قراردادهای مبتنی بر دین و همینطور استفاده از عقد خرید دین بعنوان یکی از عقود پرکاربرد در شبکه بانکی اشاره نمود.

تأثیرات مثبت اقدامات شورای فقهی بانک مرکزی بر کاهش نرخ تورم

رئیس شورای فقهی بانک مرکزی با اعلان اینکه یکی از اوراقی که توسط شورای فقهی این بانک طراحی شده، اوراق ودیعه بانک مرکزی است، اضافه کرد: این اوراق در سال قبل مورد استفاده قرار گرفت و بانک مرکزی با بهره گیری از این اوراق توانست نرخ رشد نقدینگی را به زیر ۲۵ درصد کم کند که نقش مستقیم بر نرخ تورم داشت.
وی با اشاره به مصوبه شورای فقهی در زمینه شیوه شرعی و درست امهال برای بانکها اضافه کرد: مطالباتی که بانکها از مشتریان خود دارند، گاهی معوقه می شود و مشتریان تقاضای امهال دارند. روش هایی که درگذشته بانکها برای امهال استفاده می کردند، اشکال داشت، اما حالا شیوه شرعی و درست امهال برای بانکها تصویب شده و از راه بخشنامه های مختلف به شبکه بانکی اعلام شده است. همینطور بعضی از بانکها فرایند امهال را از راه نرم افزار طراحی نموده اند که امکان تخلف را نمی دهد.

اوراق گام، استقراض بانکها از بانک مرکزی را مشروع کرد

آیت الله مصباحی مقدم با اشاره به دیگر مصوبات شورای فقهی بانک مرکزی در مورد انتشار اوراق بهادار اشاره کرد: بانکها نیازمند به استقراض از بانک مرکزی هستند، در همین جهت شورای فقهی با طراحی اوراقی بستری را فراهم نمود تا استقراض بانکها از بانک مرکزی برای رفع کسری و تأمین مالی آنها مشروع باشد. یکی از این موارد اوراق گام (گواهی اعتبار مولد) است که هم اکنون از این اوراق در شبکه بانکی به شکل گسترده استفاده می شود.
وی در ادامه اشاره کرد: اوراق گام مانند اسناد تجاری است که میان تولیدکنندگان رد و بدل می شود. تولیدکنندگان می توانند اسناد تجاری با مبالغ بالای خویش را به بانک آورده و به اوراق مالی با مبالغ کمتر تبدیل کنند و از این اوراق در زنجیره تولید، بهره گیرند. همینطور خرید و فروش این اوراق میان تولیدکننده و فروشنده مواد اولیه می تواند به شکل اوراق گام باشد و هر شرکتی می تواند از راه اوراق با سررسید مشخص بدهی خویش را به دیگری پرداخت کند. البته هر زمان هر کدام از بنگاه های دارنده اوراق گام احتیاج به نقدینگی پیدا کنند، می توانند آنرا در بازار سرمایه تنزیل کنند.
رئیس شورای فقهی بانک مرکزی انتشار اوراق خرید دین مبتنی بر مطالبات بانکها و مؤسسات اعتباری غیربانکی را از دیگر اقدامات شورای فقهی عنوان نمود و اظهار داشت: برپایه این مصوبه بانکها می توانند مطالبات خویش را تبدیل به اوراق و اوراق را در بازار سرمایه تنزیل و آنرا به نقدینگی تبدیل کنند. این امر هم یک روش برای پیش گیری از رجوع بانکها به بانک مرکزی برای استقراض و افزایش نقدینگی آنها است. همینطور از این اوراق میتوان برای پرداخت مطالبات دولت و شرکتهای دولتی به بانکها و مؤسسات اعتباری غیربانکی استفاده کرد.

عملیات بازار باز بانک مرکزی با بهره گیری از اوراق ریپو

وی با اشاره به مصوبه شورای فقهی در زمینه سیاست های پولی و عملیات بازار باز اضافه کرد: ریپو در دنیا مبتنی بر نرخ بهره است، اما در ایران سازوکاری تهیه طراحی شد که توافق بازخرید و منطبق بر شریعت باشد. عملیات بازار باز بانک مرکزی با بهره گیری از اوراق ریپو هم اکنون در جریان است و اوراق ودیعه هم در عملیات بازار باز قابل استفاده می باشد.

اصلاح شیوه حسابرسی بانکها برای انطباق با بانکداری اسلامی

آیت الله مصباحی مقدم با تکیه بر ضرورت بازبینی بر شیوه حسابرسی بانکها منطبق بر بانکداری اسلامی این اقدام را یکی از برنامه های شورای فقهی عنوان نمود و اظهار داشت: اصولا چگونگی تقسیم سود تسهیلات از بانک به بنگاه ها به نحوه حسابداری و حسابرسی بانکها بازمی گردد و در این جهت باید روش های محاسباتی از نظر فقهی تعیین و نرخ سود تحقق یافته اعطا شود.
وی همینطور در ارتباط با مبحث فروش قبل از موعد اوراق با نرخ کمتر اظهار داشت: سوالی که برخی مواقع مطرح می شود به مبحث فروش قبل از موعد اوراق قرضه با نرخ کمتر از تاریخ تعهد این اوراق بازمی گردد. از دیدگاه شرعی فروش اوراق پیش از موعد سررسید به عبارتی تنزیل دین اوراق از لحاظ شرعی و فقهی منعی نداد، چون که افزایشی در مبلغ سررسید اوراق صورت نگرفته است و تنها تنزیل است که صورت می گیرد.

رئیس شورای فقهی بانک مرکزی هیچ سفارش ای در رابطه با استفاده از طلا و ارز در قرض نداشته است

رئیس شورای فقهی بانک مرکزی در ادامه با اشاره به برخی ابهامات مطرح شده در اظهار نظر ایشان در زمینه استفاده از طلا و ارز برای قرض دادن اشاره کرد: چند روز پیش بنده در جواب یک سوال شخصی بیان کردم که استفاده از طلا و ارز در قرض اشکال شرعی ندارد و با این که این سوال به شکل شخصی پرسیده شده بود اما در یکی از رسانه ها بازتاب داده شد. این مساله ربطی به شورای فقهی بانک مرکزی نداشت. حکمی که مورد اجماع همه فقهاست اینست که فردی چیزی را قرض دهد، وظیفه دارد همان را به همان میزان مطالبه کند و حق ندارد چیز دیگری را از فرد قرض گیرنده بخواهد. این مساله در مصاحبه با یکی از رسانه ها به شکل دیگری بازتاب داده شده بود.
آیت الله مصباحی مقدم اشاره کرد: بنده هیچ سفارش ای در رابطه با استفاده از طلا و ارز در قرض ندارم، بلکه اساسا توجه دارم به این که باید تا میتوان از پول ملی استفاده کرد. پول ملی باید مبنای معاملات باشد و تضعیف پول ملی مورد قبول نیست. باید تا حدی که می توانیم، کاری نماییم که پول ملی تقویت شود.

دریافت سود سپرده از بانکها اشکال شرعی ندارد

رئیس شورای فقهی بانک مرکزی در جواب پرسشی در زمینه تکلیف شرعی سود دریافتی از جانب سپرده گذاران در شبکه بانکی تاکید کرد: دریافت سود سپرده از بانکها اشکال شرعی ندارد چونکه که خیلی از عملیات های بانکی ما بدون شبهه است و سپرده گذاران می توانند احتمال بدهند که سود به دست رسیده از منابع مشروع باشد. بلکه وقتی شبهه می شود که فعالیت بانکها بر منابع نامشروع باشد.
وی در عین حال با اشاره به برخی نقدها بر مبنای دریافت سود مرکب در بعضی بانکها تاکید کرد: بانکها در صورت تعویق تسهیلات باید از روش های امهال بهره گیرند و از دریافت ربح مرکب پرهیز کنند چونکه دریافت ربح مرکب، هم حرام شرعی است و هم طبق مصوبه مجلس برخلاف قانون است و مردم در صورت مشاهده این امر می توانند به نمایندگان شورای فقهی بانکها مبحث را مخابره کنند.
آیت الله مصباحی مقدم اضافه کرد: هم اکنون ناظران فقهی در ۲۹ بانک بعنوان ناظر فقهی فعالیت می نمایند. این ناظران از جانب مدیران عامل و هیأت مدیره بانکها معرفی و صلاحیت آنها از جانب شورای فقهی بانک مرکزی بررسی می شود. ناظران فقهی، کارمند بانکها به شمار می آیند و حقوق و دستمزد خویش را از بانکها دریافت می کنند.
رئیس شورای فقهی بانک مرکزی اشاره کرد: این شورا حدود ۶ سال است که فعالیت خویش را در چارچوب برنامه ششم، با هدف بررسی انطباق یا مغایرت مسائل پولی و بانکی کشور با شریعت اسلام آغاز نموده است.
وی در ادامه اظهار داشت: ماده ۱۸ قانون جدید بانک مرکزی که سال قبل در مجلس شورای اسلامی تصویب و از خرداد ماه سال جاری به اجرا درآمده به شورای فقهی بانک مرکزی اختصاص دارد. در این ماده، برای کسب اطمینان از این که کارهای بانکها و بانک مرکزی مطابق با بانکداری اسلامی و انطباق با شریعت باشد جایگاه این شورا بعنوان رکن پنجم بانک مرکزی ارتقا پیدا کرده است.
رئیس شورای فقهی بانک مرکزی اشاره کرد: در این شورا ۵ فقیه مورد تأیید شورای نگهبان فعالیت دارند که با تأیید رئیس کل بانک مرکزی و حوزه علمیه احکام برای اعضا صادر می شود. این شورا می تواند دغدغه های مختلفی که مراجع تقلید، متدینین و عامه مردم در سالهای اخیر داشته اند را رفع کند. همینطور با اقداماتی که به ویژه در یکی دو سال گذشته انجام شده این دغدغه ها رو به کاهش است.

وی با اعلان اینکه مصوبات شورای فقهی از راه بانک مرکزی به بانکها و ساختار بانک مرکزی ابلاغ می شود، اشاره کرد: ناظران این شورا را مدیران عامل بانکها به شورای فقهی بانک مرکزی معرفی می کنند و بعد از تأیید شورای فقهی با در نظر گرفتن صلاحیت های آنها نسبت به مسائل بانکی و فقهی می توانند در مراکز بانکها استقرار پیدا کرده و بر عملکرد آنها نظارت داشته باشند.
آیت الله مصباحی مقدم در ادامه با اشاره به حیطه کارهای ناظران شورای فقهی در بانک ها، بیان داشت: دامنه فعالیت ناظران شورای فقهی، آموزشی، قانونی، نظارتی و گزارشگری است. همینطور ناظران فقهی در فواصل مختلف زمانی، علاوه بر آموزش بانکداری اسلامی به کارکنان و مدیران بانک ها، گزارش هایی در رابطه با تطابق اقدامات این بانکها با مصوبات شورای فقهی و قوانین عملیات بانکی بدون ربا تهیه می کنند. مسائلی که در درون بانکها قابل حل باشد در هیأت مدیره بانکها مطرح و برطرف می شود و سایر مسائل هم به شورای فقهی بانک مرکزی ارجاع داده می شود.
وی با اشاره به این که اعضای شورای فقهی، کارمند بانک مرکزی نیستند و فقط در جلسات این شورا که به شکل هفتگی برگزار می گردد حضور پیدا می کنند، اظهار داشت: اعضای این شورا حقوق ماهیانه ثابتی ندارند و شاید چند ماه یکبار حق الجلسه ای دریافت نمایند. ازاین رو حضور اعضای این شورا در شوراهای دیگر از نظر قانونی منعی ندارد. البته کارهای این شورا به شکل حداقلی و با کمترین هزینه انجام می شود. امیدواریم این فعالیتها سبب جلب اعتماد مردم که بزرگترین سرمایه اجتماعی است، شود.

1403/08/04
12:45:25
5.0 از 5
21
تگهای خبر: آموزش , ارز , بازار , بانك
این مطلب آنی بازار را پسندیدید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان آنی بازار در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۵
anibazar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آنی بازار محفوظ است

آنی بازار

بازار خرید و فروش