چرا تابحال ساختار بودجه اصلاح نشده است؟ به گزارش آنی بازار اصلاح ساختاری حلقه مفقوده بودجه کشور است که هر ساله نه تنها اقدام جدی در این حوزه صورت نمی گیرد بلکه همواره با همان انتقادات و ایرادات وارد شده از جانب کارشناسان به تصویب می رسد که ثمره ای جز کسری و تورم بالا نخواهد داشت. در این راستا یک کارشناس اقتصادی ضمن بررسی موانع پیش روی اصلاحات ساختاری در بودجه ریزی کشور، پیشنهاداتی برای تحقق اصلاحات ساختاری در آنرا مطرح کرده است. به گزارش آنی بازار به نقل از ایسنا، هر ساله بودجه کشور به مجلس تقدیم و تا زمان تصویب و اجرا انتقادات و ایراداتی به آن از جانب کارشناسان و متخصصان اقتصاد کشور مطرح می شود اما در چرخه تدوین تا اجرای آن همواره سناریویی مشابه تکرار که صرفاً یکسری پیشنهادات و انتقادات از جانب اقتصادانان بیان می شود اما مثمر ثمر واقع نمی گردد. بگونه ای که برخی تحلیل گران اقتصادی بعد از تقدیم لایحه بودجه ۱۴۰۰ به مجلس حاضر نشدند به تحلیل و بررسی آن بپردازند، چونکه این اقدام را بیهوده دانسته و معتقدند که اشکالات بودجه همانند سالهای گذشته در کسری بودجه، ناهمخوانی مخارج و درآمدهای دولت، سطله نفت و سهم کم مالیات در آن ادامه می یابد و تا زمانی که در این موارد اصلاحات صورت نگیرد این چرخه معیوب به حیات خود ادامه خواهد داد. در این حوزه لازم است گفته شود که اصلاح بودجه ریزی بعنوان یکی از عناصر کلان و کلیدی اقتصاد می تواند در کاهش مشکلات و باز شدن گره های اقتصادی چون تورم و نقدینگی بالا که میراث هر ساله بودجه است، موثر باشد. لزوم تدوین سیاست هایی برای بودجه ریزی به منظور اهمیت اصلاح در بودجه ریزی، ایسنا به گفتگو با وحید شقاقی شهری - یک کارشناس اقتصادی - پرداخته است که طبق اعتقاد وی، در بودجه ریزی کشور یکسری چالش های کلیدی وجود دارد که می توان به عملیاتی نبودن و کسری آن اشاره نمود. او با اشاره به اینکه در دنیا بیشتر از ۹۰ درصد بودجه را مالیات تشکیل می دهد اما در کشور ما این رقم به ۳۰ تا ۳۵ درصد می رسد، اظهار نمود: می توان یکی از علل شکل نگرفتن اصلاحات در ساختار بودجه را در مدارا کردن دانست که مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام می توانند اجازه تصویب بودجه ندهند و راه را برای مدارا کردن در این حوزه ببندند که لازم است برای این هدف بین مجلس و دولت یک مفاهمه شکل بگیرد. در ادامه این تحلیلگر اقتصادی اظهار داشت: برای اصلاح ساختار بودجه یک گام موثر این است که سیاست های بودجه نویسی ابلاغ شود تا راهنمای دولت برای تدوین بودجه باشد. از آنجائیکه دولت ها لوایح بودجه را معمولا در آذرماه تقدیم مجلس می کنند، این مدت محدود امکان رد لایحه را کم می کند و به جهت اینکه کشور بدون بودجه باقی نماند، مجلس مجبور می شود تا در اصلاحات مدارا کند. پیشنهاداتی برای اصلاح ساختار بودجه شقاقی اضافه کرد: علاوه براین، در زمان تدوین لایحه بودجه لازم است تا چند تن از نمایندگان مجلس حضور داشته باشند که اصلاحات ساختاری در حین تدوین آن اعمال شود. بنابراین، برای اصلاح ساختار بودجه سه پیشنهاد مطرح می کنم که شامل ابلاغ سیاست های مدون برای بودجه ریزی از جانب مقام معظم رهبری، حضور و مشارکت نمایندگان مجلس در تدوین لایحه بودجه و در آخر وجود یک عزم و همکاری بین دولت و مجلس است. این تحلیلگر اقتصادی تصریح کرد که اگر حقیقت های اقتصادی که اصلاحات ساختاری بودجه هم شامل آن می شود را نپذیریم، ماحصل آن چیزی جز کسری بودجه، اتلاف منابع و تورم نخواهد بود بنابراین، لازم است با ابلاغ و تدوین سیاست های بودجه ریزی، سهم مالیات، اوراق مالی و سایر حوزه ها در درآمدهای دولت مشخص شود. او در آخر سخنانش تصریح کرد که اصلاح بودجه ریزی بعنوان یک برنامه دراز مدت و سالانه، برنامه های میان مدت و کوتاه مدت اقتصادی کشور را هم اصلاح و به کیفیت و سرعت اجرای آنها هم کمک می نماید. تابحال اصلاحات ساختاری اساسی در بودجه شکل نگرفته است اما مدت کوتاهی بر اثر شدت گرفتن تحریم ها تصمیم گرفته شد تا بودجه از اتکا به نفت فاصله بگیرد اما بعد از کاهش فشارهای تحریمی، مجدد به سمت بودجه نفتی حرکت کردیم. منبع: anibazar.ir 1399/10/09 12:18:48 5.0 از 5 1360 تگهای خبر: اقتصاد , تخصص , تورم , كالا این مطلب آنی بازار را پسندیدید؟ (1) (0) تازه ترین مطالب مرتبط بازبینی در بخشنامه توقف قسط بندی حقوق دولتی معادن 60 لیتر سهمیه بنزین آذر شارژ شد اجاره کلایمر در تهران ابراز تمایل نماینده دولت های عربی برای سرمایه گذاری در نفت ایران نظرات بینندگان آنی بازار در مورد این مطلب نظر شما در مورد این مطلب نام: ایمیل: نظر: سوال: = ۴ بعلاوه ۲