راه گریزی از واقعی سازی قیمت سوخت نیروگاهی وجود ندارد

راه گریزی از واقعی سازی قیمت سوخت نیروگاهی وجود ندارد به گزارش آنی بازار، یک کارشناس انرژی اظهار داشت: حال در کنار ناترازی برق با ناترازی گاز نیز مواجه شدیم؛ بدین سبب راه گریزی از واقعی سازی قیمت سوخت نیروگاهی وجود ندارد.



محمدحسین احمدی کارشناس انرژی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به واقعی شدن قیمت سوخت نیروگاهی اظهار داشت: واقعی سازی قیمت سوخت نیروگاه ها مسئله ای است که در ماده ۱۰ قانون مانع زدایی از صنعت برق نیز به آن اشاره شده است.
وی اضافه کرد: یارانه ای که به نیروگاه ها تعلق می گیرد منتج شده که قیمت تمام شده سوخت برای نیروگاه ها رایگان باشد و برمبنای ماده ۱۰ قانون مذکور این یارانه باید به انتهای زنجیره یا همان مصرف کننده غائی منتقل شود و نیروگاه ها هزینه سوخت را بصورت واقعی پرداخت کنند.
احمدی اضافه کرد: باید درنظر داشت که به طبع افزایش قیمت سوخت نیروگاهی قیمت برق نیز افزایش می یابد. البته منابعی که برای خرید برق پیش بینی شده که باید اختلاف را پرداخت کنند که بوسیله واقعی شدن قیمت سوخت امکان دارد.
وی با اشاره به این که منابع در نهایت در اختیار وزارت نیرو قرار می گیرند و از پولی که بابت سوخت از نیروگاه ها دریافت کرده است این اختلاف قیمتی را پرداخت می کند، اظهار داشت: در صورت بروز چنین اتفاقی وزارت نیرو می کوشد با افزایش قیمت سوخت نیروگاهی را به شکلی جبران کند که نکات مثبتی دارد، برای اینکه افزایش راندمان نیروگاه هزینه هایی دارد که اگر قیمت سوخت واقعی نباشد نیروگاه داران بدنبال افزایش راندمان نمی روند برای اینکه با قیمت سوخت یارانه برایشان صرفه اقتصادی بیشتری دارد.
این کارشناس انرژی اشاره کرد: با توجه به این که افزایش راندمان نیروگاه ها هزینه بر است، در صورتیکه قیمت سوخت واقعی نباشد افزایش راندمان یا طرح هایی که بواسطه آن امکان تولید برق بیشتر با مصرف گاز کمتر دارند از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نیستند.
احمدی افزود: باید درنظر داشت که تعدادی از نیروگاه ها به سبب این که راندمان پایینی دارند با واقعی سازی نرخها نیز تولید برق توجیه اقتصادی ندارد، برای اینکه زیان ده می شوند و ما مجدداً با ناترازی برق مواجه می شویم. متاسفانه ظرفیت نیروگاهی کشور متناسب با مصرف برق افزایش پیدا نکرده است از طرفی تولید برق در این نیروگاه ها توجیه اقتصادی ندارد و از جانب دیگر به این ظرفیت نیازمندیم.
وی با اشاره به این که تعدادی از نیروگاه هایی که راندمان پایین دارند ممکنست تولید برایشان صرف اقتصادی نداشته باشد، اضافه کرد: باتوجه به پایین بودن راندمان تعدادی از نیروگاه ها نباید از یاد برد که همین نیروگاه هایی که از راندمان پایین برخوردار می باشند تنها در زمان پیک تولید برق کنند و در سایر اوقات سال، سوختی به آنها اختصاص پیدا نکند در این شرایط وزارت نیرو می تواند از منابعی که در اختیار دارد هزینه تولید برق را پوشش دهد و جبران کند، بطوریکه تولید برق برای این نیروگاه ها نیز مقرون به صرفه باشد.
این کارشناس انرژی افزود: باتوجه به تمامی مقولاتی که گفته شد به ظرفیت جدید نیروگاهی و افزایش راندمان نیاز داریم چونکه نیروگاه هایی که از راندمان پایین برخوردار می باشند بالاتر از عمر مفیدشان در مدار بودند و الان باید از مدار بیرون بروند اما بواسطه ناترازی در مدار هستند و باید این نیروگاه ها ارتقا پیدا کنند و یا نیروگاه جدیدی جایگزین آنها شود.
احمدی با اشاره به این که در مقطعی از زمان گاز فراوانی وجود داشت و به نیروگاه ها اختصاص پیدا می کرد، اضافه کرد: در مقطعی از زمان که فراوانی گاز وجود داشت و به نیروگاه ها اختصاص پیدا می کرد و حتی به صورتی مزیت به شمار می آمد، برق ارزان بود و صنایع انرژی بر هزینه تولید پایینی داشتند که امکان رقابت با سایر کالاهای جهان باتوجه به هزینه تمام شده را داشتند اما حال در کنار ناترازی برق با ناترازی گاز نیرو مواجه شدیم و راه گریزی از واقعی سازی قیمت سوخت نیروگاهی وجود ندارد.
وی با اشاره به این که برای واقعی سازی قیمت سوخت نیروگاهی چند نکته را باید درنظر داشت اشاره کرد: افزایش قیمت سوخت نیروگاهی باید بصورت تدریجی باشد که نیروگاه ها بتوانند خودرا با شرایط جدید تطبیق دهند و دیگر آنکه ظرفیت جدیدی جایگزین نیروگاه ها با راندمان پایین شود که باردیگر با مشکل برق مواجه نشویم.
این کارشناس انرژی اضافه کرد: این اقدام از اهمیت بالایی برخوردارست زیر لازمه هر فعالیت اقتصادی خوب حمایت های یارانه ای است اما این توانایی باید وجود داشته باشد که باتوجه به قیمت های واقعی بتوانند رقابت اقتصادی انجام دهند و از خود نگهداری کنند که لازمه آن برداشتن تدریجی یارانه ها است که نیروگاه داران بتوانند خودرا با شرایط جدید وفق داده و ظرفیتهای جدید نیز وارد مدار شود.
وی با اشاره به این که با وجود آنکه بخشنامه قانون واقعی کردن سوخت نیروگاهی ابلاغ گردیده است ولی اثری از آن در بودجه سال ۱۴۰۴ نیست، اشاره کرد: بنظر می رسد در امتداد چنین اقدامی تدبیری اندیشیده نشده است و درحال حاضر عملیاتی نمی گردد، چونکه نام و نشانی از آن در بودجه ۱۴۰۴ وجود ندارد.
وی در پاسخ به این پرسش که در صورتیکه قیمت سوخت نیروگاهی مانند پالایشگاه ها واقعی شود، امکان ورود بخش خصوصی به صنعت برق وجود دارد، اظهار داشت: با توجه به این که قیمت تمام شده برق بالا و قیمت تکلیفی فروش پایین است این اختلاف را دولت موظف به پرداخت آن بود اما این اتفاق نیفتاد و دولت به نیروگاه های خصوصی بدهکار شده و نتوانسته به تعهدات خود عمل کند.
وی افزود: از جانب دیگر نیروگاه هایی مانند تجدیدپذیر ها که در آنها هزینه تمام شده برق مولفه ای تعیین کننده است امکان رقابت با نیروگاه های حرارتی نداشتند برای اینکه گاز یارانه ای به این نیروگاه ها اختصاص پیدا می کرد اما در صورتیکه قیمت تمام شده گاز واقعی شود و قیمت سوخت نیروگاه ها به قیمت واقعی آن نزدیک شود این نیروگاه ها هم قابلیت رقابت با نیروگاه های حرارتی را خواهند داشت.


منبع:

1403/11/12
12:34:32
5.0 از 5
7
تگهای خبر: ارز , افزایش قیمت , اقتصاد , تولید
این مطلب آنی بازار را پسندیدید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان آنی بازار در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۳
anibazar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آنی بازار محفوظ است

آنی بازار

بازار خرید و فروش