نجفی منش: خودرو در ایران گران نیست آنی بازار: به گزارش آنی بازار، محمدرضا نجفی منش اظهار داشت: امروز در حالی آقای قالیباف اعلام می کند که خودروسازان ایرانی باید درس عبرت شرکتهای دانش بنیان باشند که سیاست گذاری اشتباه در کشور زمینه را برای بروز این وضعیت مهیا کرده است. زهرا علی اکبری- بیشتر از سی سال از اجرای سیاست خصوصی سازی در ایران می گذرد اما صنعت خودروسازی در ایران همچنان دولتی است. وعده های فراوانی برای واگذاری سهام این شرکت ها داده شده اما در نهایت مدیریت دولتی همچنان صنعت خودروسازی را در اختیار دارد. این چنین است که یکی از سودده ترین صنایع جهان یعنی خودروسازی در ایران صنعتی زیان ده تلقی می شود. حالا محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس به شرکتهای دانش بنیان اخطار داد: به سرنوشت ایران خودرو گرفتار نشوید. گرفتاری ای که البته نجفی منش، کارشناس صنعت خودرو اعتقاد دارد دولت و سیاستگذار برای صنعت خودرو بوجود آورده است. قالیباف در همایش نظاره جهش تولید دانش بنیان اظهار داشت: ما حالا فرصت های زیادی را برای حوزه دانش بنیان فراهم می نماییم، اما سفارش بنده اینست که فعالیتهای نوآورانه باید نسبت به فعالیتهای فناورانه اولویت داشته باشد و حرکت رو به جلوی ما به سرعت ادامه پیدا کند. به گفته او، اگر ما صرفاً به بخش فناوری دقت کنیم و حمایت های ما مخصوص این حوزه شود، به سرنوشت ایران خودرو گرفتار می شویم. بیشتر بخوانید: کاکایی: نفرت ملی از صنعت خودرو شکل گرفته است/ «غرور» کار دست خودروسازان داد سرانجام نگرش های سیاسی و محافظه کاری در بازار ارز/ کفاشیان: دولت با ابزارهای سیاسی درصدد اداره بازار ارز است رئیس انجمن همگن قطعه سازی در گفتگو با خبرگزاری آنی بازار ضمن اشاره به این که خودرو در ایران درگیر بحران های جدی است و ما هم این مسئله را قبول داریم، اظهار داشت: نکته عجیب اینجاست که منتقدان صنعت خودرو و کسانی که این صنعت را تخریب می کنند همان کسانی هستند که بحران اصلی را در این عرصه رقم زده اند. من به شما قول می دهم اگر دو اتفاق رخ دهد، صنعت خودروسازی ایران در مقیاسی تازه و کلاسی جهانی عمل خواهد نمود. او مهم ترین بحران های صنعت خودرو در ایران را بحران مدیریت دولتی از یک سو و همینطور قیمت گذاری دستوری دانست و اظهار داشت: این دو عامل زمینه را برای بروز بحران فراهم نموده اند. در واقع در ایران ما خودرو تولید نمی نماییم، رانت تفاوت قیمت خودرو در کارخانه و بازار را به مردم می فروشیم و این وضعیت هولناک است. نجفی منش اظهار داشت: در شرایط فعلی سی درصد از سهام خودروسازی ها در اختیار بخش خصوصی است. می شود با واگذاری چهار تا پنج درصد سهام دیگر و عبور از مدیریت دولتی مشکل صنعت خودرو را حل کرد و آقایانی که مدعی هستند این صنعت به پاشنه ی آشیل نظام تبدیل گشته، همین حالا با رفع این دو مشکل، بهبود وضعیت خودروسازی در کشور را رقم بزنند. خودرو در ایران گران نیست این فعال اقتصادی با تکیه بر این که خودرو در ایران گران نیست، اظهار داشت: قدرت خرید مردم پایین است اما برخی ترجیح می دهند با فرافکنی بگویند خودرو در کشور گران است؛ ازاین رو مردم نمی خرند. شما به جای تمرکز روی قیمت خودرو بر قدرت خرید و بهبود آن و پیشبینی ابزارهایی برای افزایش قدرت خرید متمرکز شوید تا مشکل حل شود نه این که با قیمت گذاری دستوری در صدد برآیید مشکل را مدیریت کنید و زیان را به خودروسازان تحمیل کنید. او اظهار داشت: اصلا این تعداد مشتری و این تعداد منقاضی برای خودرو در کشور وجود ندارد. کسی مشتری خودرو نیست. همه ی این ها مشتری رانت تفاوت قیمت خودرو در کارخانه با بازار هستند، در نتیجه ثبت نام می کنند تا خودرو بخرند و بعد بفروشند. تعداد بسیار کمی مصرف کننده ی واقعی هستند حالا دولت و مجلس به جای تمرکز بر حل بحران تورم و از بین بردن فاصله قیمت کارخانه تا بازار، در صدد است از میان بر برود و مشکل را جور دیگری حل کند، جوری که اصلا قابل حل نیست. اگر ایران خودرو متعلق به خیامی ها بود... نجفی منش به تجربه مصادره در شروع پیروزی انقلاب اشاره نمود و اظهار داشت: من همواره این سوال را مطرح می کنم که اگر ایران خودرو متعلق به مالکان اصلی اش یعنی خیامی ها بود، باز هم همین مشکلات وجود داشت؟ بدون شک پاسخ منفی است. این مشکلات به هیچ وجه اتفاق نمی افتاد. دولت باید پاسخگوی این بحران ها باشد، آن چه باید درس عبرت باشد، مدیریت دولت بر بنگاه هاست نه خود بنگاه که دخل و تصرفی در سرنوشتش ندارد. او اظهار داشت: اداره سیاسی شرکت ها یعنی دولت خودش مدیری را تعیین می کند که به فردای خودش اطمینان و اعتماد ندارد و با هر حرف و حرکتی شاید برکنار شود، چنین کسی با این ساختار مدیریتی چرا باید نگران سرنوشت بنگاه باشد؟ ترکیه را ببینید و درس بگیرید او با تجربه ترکیه در تولید خودرو اشاره نمود و اظهار داشت: من از همه سیاستگذاران خواهش می کنم تجربه اخیر ترکیه را در نظر بگیریند. اردوغان در مسافرت اخیرش به کشورهای عربی به آنها خودروی ترکیه را هدیه داد. بروید ببینید این خودرو را چه کسی تولید کرد؟ دولت یا بخش خصوصی؟ ببینید دولت چقدر در تعیین قیمت و... دخالت دارد؟ دولت ها لازم است که زمینه را برای تسهیل فعالیت اقتصادی مهیا کنند و وقتی چنین اتفاقی رخ بدهد، در سایه تنظیم مقررات تجاری محدوده حمایت را تعیین می کنند اما متاسفانه دولت در اینجا به جای آنکه تسهیل تولید را دردستور کار قرار دهد، می خواهد خودش جای تولیدکننده بنشیند. 223223 منبع: آنی بازار 1402/06/21 20:19:59 5.0 از 5 343 تگهای خبر: ابزار , ارز , اقتصاد , بازار این مطلب آنی بازار را پسندیدید؟ (1) (0) تازه ترین مطالب مرتبط رشد 15 درصدی صادرات غیرنفتی اجاره کلایمر در تهران ابراز تمایل نماینده دولت های عربی برای سرمایه گذاری در نفت ایران واردات نیم میلیارد دلاری لاستیک در 6 ماه نظرات بینندگان آنی بازار در مورد این مطلب نظر شما در مورد این مطلب نام: ایمیل: نظر: سوال: = ۳ بعلاوه ۲