فاصله تورمی دهك ها به 4 و هفت دهم درصد رسید مركز آمار كشور اعلام نمود كه بر مبنای اعداد مربوط به تورم در بین دهك های مختلف هزینه ای، فاصله تورمی دهك ها در تیرماه ۹۹ به ۴.۷ درصد رسید كه نسبت به ماه قبل ۰.۵ واحد درصد رشد داشت. براساس گزارش این مرکز نرخ تورم کل کشور در تیر ماه ۱۳۹۹ برابر ۲۶.۴ درصد است که در دهک های مختلف هزینه ای در بازه ۲۴.۲ درصد برای دهک اول (قشر کم درآمد) تا ۲۸.۹ درصد برای دهک دهم (افراد با درآمد بالا) نوسان دارد. محدوده تغییرات تورم دوازده ماهه در گروه عمده «خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات» بین ۲۲.۹ درصد برای دهک اول تا ۲۴.۴ درصد برای دهک نهم است. همینطور در مورد گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» بین ۲۵.۵ درصد برای دهک اول تا ۳۰.۱ درصد برای دهک دهم است. فاصله تورمی دهک ها بر اساس اعداد مربوط به تورم در بین دهک های مختلف هزینه ای، فاصله تورمی دهک ها در این ماه به ۴، ۷ درصد رسید که نسبت به ماه قبل (۴.۲ درصد) ۰.۵ واحد درصد افزایش داشته است. فاصله تورمی در گروه عمده «خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات» نسبت به ماه قبل ۰.۹ واحد درصد کاهش و در گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» نسبت به ماه قبل ۰.۱ واحد درصد افزایش نشان داده است. دهک اول نشانگر قشر کم برخوردار جامعه است. آنچه دهک های درآمدی را از یکدیگر مجزا می کند، وزن کالا در سبد مصرفی خانوار است. دهک های کم درآمد به دلیل درآمد کمتر، هزینه کمتری را به تفریح و سرگرمی و حتی بهداشت و درمان اختصاص می دهند. از این جهت، وزن این کالاها در سبد مصرفی آنها کمتر است. در مقابل بیشترین سهم را خوراکی ها و آشامیدنی ها دارند. آنها بیشتر مخارج خویش را معطوف این دسته از کالاها و در واقع ضروریات زندگی می کنند. بیشتر از ۴۰ درصد از سبد مصرفی گروه های کم درآمد را خوراکی ها و آشامیدنی ها می سازند. اگر در این کالاها گرانی اتفاق بیفتد، برای کم درآمدها بسیار قابل لمس است. در نتیجه اگر تورم خوراکی ها زیاد شود، فشار بر گروه های کم درآمد هم افزایش خواهد یافت. برداشت دیگری که از این واقعیت می توان داشت، اینکه اگر تورم در اثر افزایش قیمت کالاهای خوراکی رشد کند، در آن صورت فشار بر قشر ضعیف افزایش خواهد یافت. از طرفی دیگر، اگر تورم از کانال افزایش قیمت کالاهای غیرخوراکی و خدماتی رشد کند، آنگاه فشار تورمی بر اقشار ضعیف کاهش خواهد یافت و شاخک های تورمی پردرآمدها فعال تر می شود. ضریب اهمیت خوراکی ها و آشامیدنی ها در بالاترین دهک درآمدی کشور، ۱۷ درصد است و ۸۲ درصد اهمیت به کالاهای غیرخوراکی و خدمات اختصاص دارد. می توان اظهار داشت که هر گاه قیمت مواد غذایی نسبت به کالاهای غیرخوراکی بیشتر گران شود، در آن صورت فشار تورمی بر قشر کم درآمد تخلیه می شود. منبع: آنی بازار 1399/05/08 15:12:45 5.0 از 5 2346 تگهای خبر: افزایش قیمت , تورم , خدمات , قیمت این مطلب آنی بازار را پسندیدید؟ (1) (0) تازه ترین مطالب مرتبط عمودی سازی عامل طولانی شدن پروژه های نهضت ملی مسکن مراحل تعمیر گیربکس اتوماتیک ام وی ام X33 در تویوکارا تقویت ایمنی و امنیت در صنعت هوانوردی الزامی است نوسان شدید قیمتها بزرگ ترین مشکل بازار مسکن است نظرات بینندگان آنی بازار در مورد این مطلب نظر شما در مورد این مطلب نام: ایمیل: نظر: سوال: = ۵ بعلاوه ۲